Thursday, June 17, 2010

Hadiah Buat Teman

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh….

   Segala pujiian bagi Allah s.w.t, selawat dan salam kepada Nabi Muhammad s.aw. dan keluarganya serta sahabat-sahabatnya. Alhamdulillah dan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah kerana telah mengizinkanku untuk menulis sesuatu buat teman-teman seperjuangan. Walaupun nilaian tulisanku ini terlalulah rendah jika dibandingkan dengan tulisan ulama-ulama muktabar, namun aku tetap bersyukur kerana Allah tetap memberi kesempatan untuk berkongsi mutiara rohani dengan sahabat-sahabatku. Ucapan terima kasih yang tidak terhingga aku ungkapkan buat ibu bapa, guru-guru dan para sahabat terutamanya.

  Sebenarnya, niat untuk menulis ini sudah lama menyubur dalam hati, namun disebabkan pelbagai kekangan, niat ini ditangguh buat seketika waktu. Alhamdulillah, dengan izin Allah, aku dipertemukan dengan teman-teman sehalaqah yang banyak menyuntik semangat kepadaku untuk berjuang mengembangkan dakwah Islamiah dengan mata pena. Lalu hati ini terbuka dan mentalku bersedia. Wahai sahabatku, hari ini aku sahut seruanmu!

Oh sahabat!

   Pengalamanku mengajar diri untuk terus berpegang utuh pada Islam yang berlandaskan Al-Quran dan Sunnah. Pengalaman perit yang kualami apabila diriku “dipenjara” akhirnya membuahkan pelbagai ilmu dan hikmah yang dikurniakan daripada Allah. Pada mulanya, hati ini tidak rela, mata ini seolah-olah tidak mampu dibuka, kalbu ini meronta-ronta oleh sebab ketentuan yang Maha Esa. Namun, langit itu tidaklah sentiasa mendung. Akhirnya sinar mentari berhias pelangi muncul jua.

   Aku mohon pada Allah agar diberikan setangkai mawar merah, tapi diberiNya kaktus berduri, kupohon sang kupu-kupu tetapi diberiNya beluncas berbulu. Soalnya, siapakah aku? Bukankah aku hanya seorang hamba yang hina dina? Tidak bersyukurkah aku? Ya Allah, ampunilah segala dosaku dan jadikanlah aku manusia yang bersyukur! Dalam kepahitan aku belajar. Dalam tangisan aku berdoa. Sesungguhnya, Allah tidak menjadikan semua ini sia-sia.

Wahai teman seagama !

   Setelah meredah ranjau berduri, aku mula sedar dan makin yakin akan keindahan Islam yang rata-rata para remaja hanya mampu percaya namun praktikalnya entah ke mana. Idea yang cuba kutitipkan kepada anda lazimnya berkisar pada diriku. Aku hanya mampu berkongsi pengalaman dan sedikit ilmu yang direzekikan kepadaku. Janganlah menganggap yang diriku ini hadir untuk memberi kerana siapalah diriku untuk memberi sesuatu yang bukan hak milikku.

   Aku berharap tulisan kecil ini mampu berfungsi sebagai peringatan atau tazkirah buat diriku dan diri saudara. Isi-isinya sudahku olah dalam halaqah yang pernah kita jalankan sepanjang di medan jihad kita. Atas kesedaran ukhuwah dan rabbaniah, aku kumpulkan tajuk-tajuk halaqah itu semula dan cuba menghidangkan kepada antum sekalian dalam bentuk teks.

Wahai saudaraku!

   Ingatlah! Tatkala anda sibuk melontarkan kata-kata dakwah kepada manusia, ingatlah satu perkara, iaitu setiap yang keluar dari mulut anda merupakan satu tanggungjawab yang perlu dipikul. Allah berfirman dalam surah As-Saff,

2. Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?

3. Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.


Ayat Al-Quran ini aku tujukan buat diriku yang selalu lupa dan dirimu yang menggalas tanggungjawab sebagai dai’e. Marilah sama-sama kita bermujahadah untuk terus berjuang atas kalimah syahadah yang kita ucapkan, Insya Allah, usaha kecil yang kita usahakan ini, mendapat ganjaran yang besar dari Allah s.w.t.

   Sekali lagi, aku berharap agar naskhah kecil ini menjadi barang yang bermanfaat buat diri anda sekalian. Mohon ampun dan maaf seandainya diri ini pernah melukakan hati saudara sepanjang tempoh perkenalan kita. Mohon maaf dan ampun sekali lagi sekiranya terdapat kecacatan dan kelemahan dalam penulisanku ini. Aku bukanlah seorang perwira yang handal berbicara. Aku bukanlah seorang pendeta yang tinggi ilmunya. Aku hanya insan hina yang tak lut dari dosa durjana. Wahai teman, terimalah diriku seadanya dan bimbinglah aku ke jalanNya.

   Akhir kata, berjuanglah di medan dakwah dan teruskan usaha anda untuk mencapai keredaan Allah. Aku tinggalkan sepotong ayat Al-Quran dari surah Al-Fussilat buat dirimu sebagai penyejuk kalbu,


33. Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang saleh, dan berkata: "Sesungguhnya Aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?"


Sekian terima kasih. Wassalam…..

 Kawan-kawan sehalaqah...
Yang tiada dalam gambar : Hakim, Luqman, Assakir, Amin Zakaria, Aizuddin


“Pandanglah segalanya dari kaca mata Islam”

1 comment: