Sunday, June 20, 2010

ILUSIKAH SEMUA INI??


“Adik ni sekolah agama?” kakak bertudung singkat menegurku di dalam gerabak kereta api. Hari itu, aku bersama temanku sengaja memilih untuk menggunakan tren untuk pulang ke kampung yang terletak jauh di utara. Aku masih ingat wajahnya. Ketika ia melontarkan soalan itu kepadaku dan kawanku, terdapat garis-garis prejudis di wajahnya. Tafsiranku, seolah-olah terbuku satu dendam kesumat dalam benaknya  terhadap sekolah agama.

            Aku dan kawanku segera menganggukkan kepala sambil memandang sesama sendiri. “Akak pun sekolah agama gak!” Ia tersenyum lalu menyuap mulutnya dengan makanan yang dibeli di kafeteria. Aku terus berdiam diri, menunggunya untuk meneruskan perbualan. “Macam mana hidup di sekolah agama? Akak ni teruk sikit. Malula dengan korang!” Pada saat itu, mataku melirik atas ke bawah, melihat gaya pakaiannya. Seluar jeans ketat, T-shirt putih singkat dan tudung singkat atas dada sudah cukup untukku membenarkan kata-katanya iaitu ‘akak ni teruk sikit’.

            Pada saat itu, aku bermujahadah untuk terus bersangka baik. Setiap manusia selagi mana rohnya tak bercerai dari badan, masih mempunyai peluang untuk meraih ampunan-Nya. “Best tak sekolah agama?” Dia menyambung. Lantas, rakanku menjawab “OK jer.. hehe” Aku pula mencelah, “Akak plak camne?”

            “Akak rasa sekolah agama itu tak bebas. Rasa macam berada dalam ilusi. Takde life!!” Aku peka mendengar setiap patah kata yang terbit dari bibir merahnya. Kawanku hanya tersenyum. “Budak-budak sekolah agama macam kekatu dalam balang kaca. Cuba bayangkan kekatu dalam balang kaca lutsinar. Kekatu ni nak sangat pergi ke lampu, tapi tak berjaya sebab ada balang kaca menghalang. Kekatu nampak yang di luar sana ada lampu tapi kekatu tak boleh keluar dari situ sebab ada kaca. Sekarang adik dah keluar dari balang kaca. Seronok kan ?’’ 

            Analogi yang kakak beri cuba kutafsirkan dalam-dalam. Dia seolah-olah menyimpulkan bahawa sekolah agama itu seakan-akan menyekat kebebasan pelajarnya. Benarkah begitu ? Adakah lima tahun aku di sekolah agama, kebebasanku terbelenggu ? Adakah aku selama ini hanya seekor kekatu yang terpenjara dalam dinding kaca ? Ilusikah tarbiah di sekolah dulu ? Kalau semua itu ilusi, manakah realitinya ?

            Berbekalkan analogi yang kudengar, aku memandang suasana di tempat aku belajar sekarang. Kononnya, inilah dunia sebenar. Pergaulan lelaki perempuan yang tiada batasan, terkinja-kinja melayan hiburan melampau, seksi dalam berpakaian, rumah Allah ditinggalkan, tenggelam dalam berpacaran dan lain-lain yang apabila kuamati semuanya ini merupakan satu kesalahan di sisi agama. Inikah realiti kehidupan ? Adakah sinonim dosa dengan kehidupan ? Aku melihat kekatu yang bebas dari balang kaca ini seolah-olah lupa akan hari pertemuan yang dijanjikan oleh Allah. Mahukah mereka dilupakan oleh Allah pada hari kebangkitan oleh sebab dalam dunia fana ini mereka lupa kepada-Nya. Dalam surah As-Sajadah ayat  14 , Allah berfirman :

فَذُوقُوا بِمَا نَسِيتُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَذَا إِنَّا نَسِينَاكُمْ وَذُوقُوا عَذَابَ الْخُلْدِ بِمَا
كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ


14.  Maka rasailah olehmu (seksa ini) disebabkan kamu melupakan akan pertemuan dengan harimu ini. Sesungguhnya Kami telah melupakan kamu (pula) dan rasakanlah seksa yang kekal, disebabkan apa yang selalu kamu kerjakan.

Bagiku ayat ini sudah cukup untuk menggambarkan nasib manusia yang dahulunya di dunia pandangannya kabur oleh tipuan duniawi. Mereka lupa bahawa penciptaan mereka sebagai insan bukanlah perkara sia-sia. Mereka lupa bahawa suatu hari nanti mereka akan menuju sesuatu yang pasti iaitu kematian. Bahkan, mereka sebenarnya akan dibangkitkan dari kematian. Pada saat getir itu, mereka baru teringatkan Allah. Namun, adakah Allah akan mengingati mereka tatkala mereka diseksa oleh azab-Nya yang pedih. Tidak takutkah mereka dengan azab api neraka? Tahukah mereka yang suatu hari nanti ajal pasti akan datang?

            Setelah direnung perkara ini, akhirnya aku sedar yang sebenarnya alangkah bahagianya menjadi kekatu yang terperangkap dalam balang kaca. Biarlah hidup ini nampak terseksa kerana setiap keinginan yang membawa dosa dibatasi peraturan dan hukum Allah. Biarlah di dunia ini kita dipenjara kerana sebenarnya kita bebas di akhirat sana. Peristiwa itu mengubah dimensi pemikiranku dalam menafsirkan maksud kebebasan. Bagiku, kebebasan mutlak ialah kebebasan dari api neraka.

Wahai teman sesyahadah!

            Kekatu yang hidup di luar balang kaca itu sebenarnya menuju ke arah lampu yang akhirnya membakar dan membunuh diri. Nafsu mereka terliur melihat cahaya lampu yang indah pada pandangan mata, namun apabila sampai ke sana, mereka mati binasa. Mungkin melakukan dosa itu satu keindahan pada pandangan mata, tetapi ingatlah dengan amalan dosa itulah, kelak diri kita dibakar. Kehidupan yang didambakan itu mungkin menyedapkan hatimu, tetapi di sisi Islam ia tidak baik untukmu.

Sedarlah saudara!

Sesungguhnya, segala tarbiah di sekolah dulu bukanlah satu ilusi. Tarbiah itu satu bekalan bagi menuju jambatan realiti. Percayalah, segala yang tak nampak pada pandangan zahir itu tidak semestinya sebuah fantasi. Syurga neraka, dosa pahala, semuanya realiti belaka. Janganlah tertipu dengan sebuah kehidupan yang dikatakan realiti kerana hakikatnya itu hanyalah ilusi yang menipu. Oleh itu, segala pesanan dan tarbiah yang diterima pada zaman sekolah, jangan sekali-kali dilupakan. Itulah senjata anda dalam arena perang mempertahankan kebebasan diri di akhirat. Kebebasan di dunia hanyalah bersifat sementara, manakala akhirat sana merupakan satu episod hidup yang tiada pengakhirannya.

Jadi, bahagialah dirimu wahai kekatu yang hidup berbentengkan dinding kaca. Yakinlah bahawa itulah realiti yang dibawa oleh Islam. Realitikanlah segala yang dikata orang ilusi. Jadilah muslim realiti. Janganlah biarkan diri anda menjadi insan yang mulutnya mengaku Islam, tetapi imannya fantasi dan amalnya ilusi.
 

3 comments:

  1. nice post,,
    but aku stil xphm ngn maksud realiti ko,,
    myb ko pndg definisi realiti tu pd sudut yg laen kot

    pndgn aku:

    cube ko lihat sekeliling ko tym kt sekolah dlu,,spe yg ade,,ko ngn kwn2 ko kn?
    ade x aisyah, zahira, naqib dll kt situ?
    ofcz xde cz dorg kt tempat len

    then spe yg jga sekolah ko tu dlu? ofcz pengetua yg mempunyai didikan agama la, bkn pak najib skng ni,,,

    then contoh laen,,kebebasan tgk tv,,ade x kte diberi kebebasan tgk tv spjg mase? aku sure xde,,g surau, prep, riadah n dll on time,,no compromise!

    ustaz ustazah cikgu2 lak, dorg sedia membantu pelajar dlm pembelajaran kte, tp berdasarkan SILIBUS! jrg skali cikgu kte dahulu ajar sal kehidupan,,

    so secara ringkas nye,,aku nk ckp tym kt sekolah tu kte terikat dgn peraturan n agenda2 sekolah, kawan2 n keadaan sekeliling yg ade kt situ,,kte jz folow je pe yg ade,,ignore what's happening outside esp yg dok asrama,,n gain knowledge as much as possible

    but its jz a theory dude! imaginasi yg kte bygkn dlm pale otak kte tnpa praktikal,,so it jz like an illusion, mimpi, daydreaming, atau prelab la,,

    but praktikalnye (realiti) kte still xtau,,kte xtau cmne nk apply ilmu yg kte ade selagi kte xberdepan ngn cabaran tu @ seangkatan dgnnya,,ini gara2 SBB kte berada dlm zon yg selesa! kte berada dlm keadaan yg serba serbi terjaga,,dlm sekolah! kol 7pm g surau, kol 9pm prep,,kol 11pm light off,, 11.30pm tdo n so on

    every day is about the same living in school,,padahal realitinye, keadaan selalu berubah mengikut peredaran zaman

    sbb tu aku beriya2 nk ke ovrC,,nk tau cmne kehidupan serog Muslim mengembara ke negara yg majoritinye non muslim,,dr situ ko bleh tau mn yg realiti n mn yg ilusi,,aku cube nk kelua dr zon selesa biarpon agk merbahaya bg dri aku,,but as long as aku hidup berjamaah,,insylh aku still under control,,

    mcm tu la ngn dunia ni,,ade muslim, ade kristian, ade hindu dll,,itu realiti

    ade bertudung labuh, ade bertudung wardina, ade yg bertudung mawi, ade yg free hair, n itu stil realiti

    so kte yg ade ilmu ni kne pikir cmne nk mencipta biah solehah kt komuniti yg kite diami skng ni,,kne manipulate uslub dakwah yg ade spy menjadi lebih kreatif n diterima umum,,kte xleh contol keadaan semasa melaenkan kte punyai kuasa,,nk xnk kte kne berhadapan ngn manusia sebegini

    p/s: harap2 ko phm la pe yg aku nk smpikn,,myb xorganize sgt,,cz dh mlm,ngntok,,huhu
    btw dz is jz my opinion,,n i respect yours,,

    ReplyDelete
  2. sian akak tuh...sempit nye pemikiran die...sesempit seluar die..

    ReplyDelete
  3. emmm..azali cakap 2 pon betol..1'st komen 2 pon betol... bergantung pada niat masing2..:)

    ReplyDelete