Sunday, June 20, 2010

ERTI CINTA


Setiap insan mahu mencintai dan dicintai kerana itu satu fitrah. Cinta itu selalunya mendatangkan kemanisan dan mampu mencipta seribu kenangan. Melalui cinta timbul pula rindu yang mengikat hati dua insan. Kerana cinta, seorang anak merindui kedua orang tuanya. Kerana cinta, seorang sahabat memberi hadiah kepada temannya. Kerana cinta, seorang guru sanggup berkorban demi kejayaan anak muridnya.

Pada pandanganku, cinta itu mampu menjadi pemangkin dan pencetus kepada pengorbanan. Disebabkan hebatnya cinta seorang ibu kepada anaknya, dia sanggup bertarung nyawa melahirkannya dan berhempas pulas membesarkan anak yang dikandungnya. Disebabkan tingginya cinta seorang ayah, dia sanggup memerah keringat tanpa batasan masa demi memberi nafkah kepada anak tercinta. Disebabkan mulianya cinta sahabat kepada temannya, dia merelakan dirinya untuk menemani tatkala suka dan duka.

Bukankah semua itu satu pengorbanan ? Bukankah cinta itu menjadi pemangkin kepada kerelaan ? Jika dalam hati kita bersarang dendam dan kebencian, sanggupkah kita berkorban ? Cinta itu mewujudkan mood seorang hamba yang setia kerana dalam soal cinta itu terselit kepercayaan, ketulusan dan kejujuran. Walau bagaimanapun, cinta itu perlulah diberi kepada yang selayaknya. Bunga cinta itu janganlah diberi kepada seekor kera agar nanti anda tidak terluka. Maka, jadilah seperti kera mendapat bunga, dikoyak-koyaknya hati anda seperti dikoyaknya sekuntum bunga.

Wahai teman!

            Meskipun cinta itu mencetuskan pengorbanan, namun letakkan pengorbanan itu di atas neraca Islam. Biarlah pengorbanan itu mendapat tempat di sisi Allah. Meskipun cinta itu menjadikanmu seorang hamba setia, namun hambakanlah diri anda kepada yang selayaknya. Sesungguhnya, cinta itu indah lagi mulia jika tidak dinoda dan dinista. Biarlah cintamu itu kekal bukan sahaja hingga ke akhir hayat, bahkan sampai ke akhirat sana. Cinta seperti inilah yang perlu dicari!

            Dari Anas r.a dari Nabi s.a.w, baginda bersabda: “Ada tiga hal apabila orang yang memilikinya akan merasakan kemanisan iman (Halawatul Iman) iaitu: mencintai Allah dan rasul-Nya melebihi segala-galanya, mencintai seseorang hanya kerana Allah dan benci untuk kembali kepada kekafiran setelah diselamatkan Allah daripadanya sebagaimana bencinya ia jka dilemparkan ke dalam api neraka”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

            Bagiku, hadis ini benar-benar menunjukkan kemuliaan cinta di sisi Islam jika motif cinta itu jelas dan menepati kehendak Ilahi. Cinta yang berpaksikan Tuhan dan pesuruhnya mampu menaikkan martabat anda kepada tingkatan iman yang tertinggi. Kata kunci kepada manisnya iman itu ialah cinta. Jadi, bercintalah agar dirimui dicintai Allah! Akan tetapi, cinta itu ada syaratnya agar kesuciannya tidak dinista.


            Berdasarkan hadis ini, martabat cinta yang paling agung ialah cinta kepada Allah dan rasulnya. Mencintai Allah ini melahirkan ketakwaan dan keimanan kepada-Nya. Atas dasar cinta kepada Ar-Rahim dan pesuruh-Nya, maka bertambahlah kesyukuran di hati dan jauhlah kita daripada jalan-jalan yang dimurkai.  Allah berfirman dalam surah Ali-Imran, ayat 31.

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمْ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ

31.  Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Manifestasi cinta kepada Robbul ‘Alamin membuahkan jiwa yang cinta akan Nabi Muhammad s.a.w. Oleh itu, segala pesanan dan sunah nabi diturutinya Walaupun secara lahiriahnya baginda sudah wafat, namun baginda tetap hidup di hati-hati suci manusia yang beriman.

            Kemudian, Rasulullah menyenaraikan golongan kedua pula yang mendapat kemanisan iman iaitu mereka yang mencintai sesama sendiri hanya kerana Allah. Bagaimanakah cinta kita kepada sesama manusia hendak disandarkan kepada Allah? Di manakah Allah dalam bahtera cinta yang kita layari? Adakah cintanya kita pada makhluk membawa cinta kepada Allah?

            Menyedari hakikat ini, aku cuba menterjemahkan makna cinta. Pada pendapat aku yang lemah, tidaklah dinamakan cinta itu jika pengakhirannya hanya di dunia fana. Orang yang benar-benar bercinta ialah mereka yang tidak mahu melihat orang yang dicintainya dihumban ke neraka. Mereka bertemu di dunia dan memasang niat untuk bertemu selama-lamanya di syurga.

Wahai saudaraku yang beriman !

            Marilah sama-sama kita renungkan. Kita mengaku mencintai ibu bapa tetapi apabila mereka menyalahi syariat, adakah kita menegur dan menasihati dengan penuh hikmah? Kita berdaya untuk menghadiahkan kek hari jadi kepada sahabat sejati, tetapi, adakah terdaya hati kita untuk memberi nasihat murni ketika ia menyimpang dari landasan ilahi? Kita selalu membuat janji temu di sana sini, tetapi pernahkah kita menbuat janji temu dengan orang yang kita cintai di syurga? Atas nama kawan, kenapa kita sanggup mengikutinya ke lembah murka?  Adakah bukti cinta itu hanya kepada hadiah hari jadi, ucapan mesra pelembut hati dan sms tiap-tiap hari?  

Di manakah cintamu?
 

1 comment:

  1. cintaku ada padamu muaz.,hehe. ;-))

    Muaz Muawiz makin hensem la sekarang.. ^_^

    ReplyDelete