Sunday, November 28, 2010

Tidak segala yang baru itu INDAH..

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

   
 Walau jarak menjangkau ribuan batu,
Namun, hakikatnya tetap di bumi yang satu,
   Mungkin sedikit bezanya dari yang dulu,
Tapi itulah yang dipanggil baru...


Kerana baru itu kadang kala kita lupa,
Alpa dan lupa pada yang lama,
Di mata kita seolah-olah semuanya lawa,
Tiada cacat cela, hanyalah gembira belaka...

Benar,

Semua ini namanya baru,
Tapi bukanlah baru itu indah belaka,
Kenapa yang baru ini penuh pancaroba?
Kalau begitu carilah yang lama..

Memang,

Riang dan gembira perkara biasa,
Meskipun yang baru itu tidak seindah syurga,
 Mulut tertawa ria, hati pula terseksa
Mencari-cari penawar buat penenang jiwa..


        Dengan izin Allah yang Maha Esa, bermulalah episod baru dalam hidupku. Episod yang kebanyakan pelajar berlumba-lumba untuk mengejarnya. Bagiku, episod baru yang dialami dalam hidupku ini hanyalah sebagai penyambung kepada umurku sebelum aku bertemu dengan kematian. Pada mulanya, semuanya nampak indah belaka, namun, setelah sekian waktu, baru kutahu bahawa yang baru itu tidak semuanya menjanjikan kebahagiaan. Mungkin gembira kerana berada di tempat baru, kononnya hidup di perantauan, tapi dalam masa yang sama hati ini masih statik.

     Jasadku maju beribu kilometer, tapi hatiku, batinku seolah-olah berundur ke belakang. Bumi kuberpijak sekarang tidak dinafikan maju, tapi hakikatnya gersang. Kegersangan bumi ini seakan-akan menyelinap masuk ke dalam batinku. Aku harus sedar akan realiti bumi ini. Tidaklah sama bumi Islam dengan bumi Kuffar. Ketidaksamaan ini mengajarku erti sebenar mujahadah. Sekarang kufaham akan erti “sabar” dalam melakukan ibadat kerana suasana baru ini mengajar.

    Tatkala Islam itu hilang dalam suasana, aku benar-benar terjaga akan pentingnya agama. Islam itu perlu kucari meskipun sukar. Bukanlah masanya untukku diam ternganga, menunggu orang menghidangkan segalanya. Segala yang dicari itu aku yakin ia lebih berharga. Aku berdoa pada Allah agar memberi kekuatan kepada diriku untuk menempuh segala dugaan ini dan terus-menerus meniupkan semangat mujahadah dalam diri.

    Aku yakin Islam yang bersifat ‘alamiyyah itu ada di mana-mana. Bukanlah bumi itu menjadi penyeri kepada iman seseorang, sebaliknya semuanya kembali kepada iman dan amal. Bukanlah bumi anbiya itu menjadi jaminan harga iman seseorang. Bukanlah bumi jahiliyyah itu menjadi jaminan rosaknya iman seseorang. Marilah sama-sama kita muhasabah.

No comments:

Post a Comment