Sunday, June 20, 2010

HAKIKAT HAMBA IALAH MERDEKA


Allah berfirman dalam surah Al-Furqan, ayat 63: 


وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلاَمًا

63.  Dan hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandung) keselamatan.

                Tatkala aku membaca dan meneliti maksud ayat ini, hatiku luluh runtuh. Hatiku menangis. Kesedihan itu kuterjemahkan dengan bergugurannya air mata. Ya Allah! Selama ini aku mengaku diriku ini hamba-Mu, tetapi adakah Engkau iktiraf diriku ini hamba-Mu? Ya Allah! Jadikanlahku hamba-Mu! Selama ini aku menghambakan diriku pada benda lain. Mulai saat ini pimpinlah aku agar sentiasa menjadi hamba-Mu.

            Melihat kepada ayat ini, aku sedar hakikat seorang hamba di sisi-Nya. Dalam ayat ini serta ayat berikutnya, Allah menceritakan dengan serba lengkap tentang ciri-ciri hamba Tuhan Ar-Rahman. Pada kesempatan ini, aku cuba untuk fokuskan ayat ini sahaja buat renunan bersama. Aku cukup tersentuh pada bahagian pertama ayat ini iaitu yang bermaksud “Dan hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati…”

            Begitulah sifat seorang hamba kerana realitinya hamba itu sifatnya rendah lagi hina. Hamba itu tidaklah merdeka kerana ia perlu taat setia pada tuannya. Apakah nilai harga dirinya jika dibandingkan dengan tuannya? Jadi, sebagai hamba tidak perlulah berasa tinggi dan besar diri kerana masih ada yang lagi besar dan tinggi daripadamu. Jalankan tugasmu sebagai hamba dengan menunaikan segala perintah dan larangan tuanmu.

Wahai teman seakidah!

            Menjadi hamba Allah itu tidaklah bermakna anda sengsara. Ingatlah, tidaklah sama taraf hamba makhluk dengan hamba Allah. Percayakah anda yang sebenarnya menjadi hamba Allah itu bermakna anda merdeka. Pada pandanganku yang cetek ini, aku menafsirkan merdeka itu sebagai sesuatu yang lebih tingi darjatnya. Tidaklah terbatas makna ‘merdeka’ dengan larinya penjajah dari tanah air, bebasnya diri dari cengkaman manusia, hilangnya kegusaran di hati, akan tetapi, bagiku, merdeka yang sebenarnya dan paling tinggi tingkatnya ialah bebasnya dari api neraka Allah.

            Ingatlah, sesungguhnya hakikat hamba ialah merdeka. Hamba Allah yang sebenar-benarnya, jiwa mereka merdeka daripada segala perkara selain Allah. Salah satu kemerdekaan yang diraih oleh hamba Allah ini ialah kemerdekaan daripada murka dan neraka-Nya. Hati hamba yang merdeka itu meletakkan segala pengharapan kepada Allah, Tuhannya yang mulia.  Sesungguhnya, mereka benar-benar beriman dengan kalimah syahadah mereka iaitu “La ilaha illa Allah’- Tiada tuhan selain Allah.

Wahai sahabat seagama!

            Jadilah hamba Allah pada bila-bila masa. Jiwa yang merdeka ini senantiasa tenang dari keluh kesah kerana ia yakin Allah itu tuhannya dan dia hanyalah hamba. Jiwa mereka bertambah kuat apabila ditimpa sesuatu kerana yakin bahawa semua itu ada hikmah dan datang daripada pencipta mereka. Hati seorang hamba ini akan menjadi penawar buat dirinya jika ditimpa kekecewaan kerana perbuatan manusia. Sesungguhnya, mereka percaya yang mereka ada Allah yang maha tinggi kuasa-Nya dalam mengatasi segala masalah. Dan, cukuplah dengan Allah sahaja tempat kita berserah dan minta pertolongan!

Cuba renungkan diri kita.

Merdekakah kita daripada karat-karat jahiliyah?

Adakah kita sudah melaksanakan tuntutan syahadah kita?

Kita mengaku yang Allah itu tuhan, tetapi adakah kita bertuhankan Allah pada setiap masa?

Kita kira kita merdeka tapi adakah kita merdeka di sisi Allah?

Ketika ditimpa sesuatu musibah, kita menjadi hamba tetapi setelah perginya bala, di manakah status kita?

Kita sentiasa mengharapkan agar Allah menerima segala-galanya yang datang dari hati kita, namun adakah kita memenuhi segala-galanya yang diharapkan Allah?

Oh teman, tuntutlah kemerdekaan dengan jalan kehambaan!

1 comment:

  1. muaz muawiz, i am so thrilled reading your blog.. referring to the quran verse you gave, what do you mean by ucapkan kata2 selamat"....

    ReplyDelete