Tuesday, May 31, 2011

Kerana Terlalu TAMPAN Hingga Dibuang Negeri??

Ketika aku sedang khusyuk meneliti ayat-ayat yang ditulis oleh Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi dalam kitabnya "Agama Dan Politik : Wawasan Ideal dan Menyanggah Kekeliruan Pemikiran Sekular-Liberal" (edisi terjemahan bahasa Melayu hasil terbitan Alam Raya Enterprise, karya asal berjudul : Ad-Din wa As-Siyasah: Ta'shiilun wa Ruddu Syubuhat) aku tersenyum sambil jauh berfikir akan satu kisah yang dinukilkan oleh beliau. Kisah tersebut berkenaan seorang pemuda TAMPAN yang dibuang negeri oleh sebab ketampanannya. Alhamdulillah, nasib baik aku tidak tergolong dalam golongan yang terlalu tampan, kalau tidak nahas! Hehehe.

Di sini inginku nukilkan kata-kata Prof, Dr. Yusuf Al-Qaradhawi dalam kitab tersebut.

'Dikisahkan, Nasr berkata kepada Umar, "Apakah dosaku, wahai amirul mukminin?" Umar menjawab, "Kamu sama sekali tidak berdosa. akulah yang berdosa kerana tidak menyingkirkanmu dari Madinah Darul Hijrah"
'Umar mengasingkan Nasr kerana khuatir terjadi fitnah di kalangan kaum wanita walaupun bukan disebabkan oleh perbuatan Nasr sendiri. Tindakan Umar itu demi suatu maslahat: iaitu terjadinya fitnah (persoalan sosial) di Madinah kerana kehadiran Nasr yang berwajah tampan. Madinah adalah tempat yang paling mulia dan suci, kerana itu segala bentuk kemungkaran mesti segera dicegah dan dihilangkan'
                                                                                                                                (m/s 29)

Menurut kisah ini, sememangnya Umar begitu tegas sehinggakan kecantikan paras rupa menjadi penyebab seseorang bersalah. Namun, bukanlah tujuanku untuk menilai tindakan Umar al-Khattab tetapi aku berhasrat untuk membawa anda melihat kepada perbahasan Dr. Yusuf Al-Qaradhawi terhadap isu ini. Dalam nota kaki, beliau menyebut:

'Penulis merasa hairan dengan tindakan Umar bin al-Khattab yang dikenali sebagai pemimpin yang adil dan berani dalam membanteras kezaliman serta menghukum orang-orang yang zalim walaupun daripada pegawai-pegawai pemerintahan. Bagaimana mungkin Umar menghukum seorang lelaki yang tidak berdosa hanya kerana diciptakan Allah sebagai orang yang tampan. Umar mengusirnya dari Madinah hanya kerana nama Nasr disebut-sebut oleh seorang perempuan dalam syairnya. Jika Umar khuatir terjadi sesuatu yang tidak diinginkan dengan kaum wanita yang berada di Madinah, bagaimana mungkin dia tidak mengkhuatirkan kaum wanita yang berada di Basrah? Akhirnya penulis berusaha meneliti tentang kisah yang sangat terkenal itu. Daripada hasil pengamatan penulis, tampak sanad kisah tersebut menurut ulama hadis tidak diakui. Daripada riwayat yang paling sahih pun, tidak satupun rawi yang menyaksikan kisah tersebut atau sekadar hidup sezaman dengan Umar sama ada daripada kalangan sahabat ataupun tabi'in. Kisah tersebut juga tidak diriwayatkan secara bersambung, tetapi ada keterputusan rawi.'

Beliau menyambung nota kakinya dengan memberi contoh perawi dan mengupasnya dengan lebih mendalam. Apabila aku membaca tulisan ini, wujud tanda kagum dalam diriku akan kehebatan dan kesungguhan Dr. Yusuf Al-Qaradhawi dalam mencari sesuatu yang betul-betul sahih. Aku terfikir lalu menginsafi diri sendiri kerana melihat gelagat umat Islam yang mengaku Islam namun gagal membuat pertimbangan waras dalam menimba ilmu Islam. Namun demikian, mereka perlu juga dipuji kerana sekurang-kurangnya mereka mahu mempelajari Islam berbanding sekelompok yang lain yang langsung tidak ambil peduli.

Di sini aku perhatikan bahawa ulama terlalu kritikal dalam menilai sesuatu berita atau fakta sebelum menerimanya sebagai benar. Semangat serta sikap seperti ini perlu dipupuk dalam kalangan umat Islam supaya mereka tidak terlalu "gopoh" menerima sesuatu fakta lebih-lebih lagi jika ia berkaitan dengan Islam. Jika perkara ini dibiarkan maka, rosaklah Islam kerana sudah bercampur-baur dengan tokok tambah oleh tangan-tangan manusia yang tidak bertanggungjawab.

Walaupun begitu, bukanlah menjadi tuntutan bagi semua umat Islam supaya belajar ilmu agama tinggi-tinggi, menghafal hadis serta syarahnya sampaikan "power" dalam bidang agama. Akan tetapi, perkara asas fardhu ain dan ilmu berkaitan dengan Islam perlulah dipelajari dan difahami melalui sumber yang sahih. Oleh sebab itu, aku menyeru kepada diriku dan umat Islam lain agar menuntut ilmu Islam melalui disiplin yang "TAMPAN", bebas daripada "gopoh-gapah" dan kurang "kritikal" terhadap kesahihan.

Oleh itu, sebelum anda mempelajari mahupun menyampaikan hal-hal berkaitan dengan Islam, telitilah dulu sumbernya, pengarangnya dan kandungannya setakat yang anda mampu. Jika anda tidak mampu, maka bertanyalah golongan agama yang lebih mengetahui. Akan tetapi, perlu juga diingat bahawa sehebat manapun seorang tokoh agama itu, ia tetap tidak maksum dan tidak melebihi darjat Rasulullah S.A.W. Apabila seseorang ustaz mengatakan sesuatu perihal agama, kita sebagai manusia yang diberi akal perlulah meneliti kata-katanya sebelum menerimanya bulat-bulat. Adakah ucapannya itu bertentangan dengan dalil Quran dan Sunnah? Adakah hadis yang dibacanya itu benar? Kitab manakah menjadi sumber ucapannya? Jika terdapat kesilapan dalam kata-katanya, maka ia berhak dikritik supaya kesalahannya itu tidak merebak kepada orang lain.

Kritikan itu hanyalah terhad kepada kesilapannya sahaja. Segala kebaikan dan sumbangan guru agama itu perlu dipuji dan dihargai. Mengkritik atau tidak bersetuju dengan pendapat ulama dengan mengemukakan hujah yang lebih kukuh adalah budaya yang sihat dalam menjana intelektual. Dalam dunia yang serba moden ini, janganlah kita memandulkan akal kita dengan hanya berpegang kepada satu-satu pendapat tanpa mengira sama ada benar ataupun tidak. Budaya "ustaz ni cakap", "abang/ kakak usrah ni cakap" perlu dibuang dan tidaklah cakap-cakap mereka itu menjadi "lesen" untuk dilabelkan perkara itu sebagai syariat. Melainkan cakap-cakap mereka itu selari dengan Quran dan Sunnah serta diakui kebenarannya.

Perlu diakui bahawa tidak semua manusia mempunyai kesempatan untuk mendalami agama dan meneliti kebenaran. Mungkin faktor umur, kesibukan masa atau kurang pendedahan menyebabkan sesetengah pihak betul-betul bergantung kepada ustaz dan ustazah. Oleh sebab itu, ustaz dan ustazah perlulah BERTANGGUNGJAWAB dan BERDISIPLIN dalam menyampaikan ilmu kepada masyarakat. Sesuatu yang tidak benar atau meragukan usah disampaikan kepada masyarakat kerana barangkali tindakan anda mempengaruhi pemikiran manusia sehinggakan sesuatu yang bukan agama dianggap sebagai agama. Berfikirlah dahulu kesahihan fakta sebelum anda menyampaikannya. Perkataan seperti "saya rasa", "saya dengar", "orang kata", kalo x silap saya" jangan sesekali digunakan apabila orang meminta penjelasan anda. Jika anda tidak mengetahui, katalah "saya tidak tahu" dan carilah maklumat mengenainya.

Kesimpulannya, Islam ini tertegak dengan ilmu dan kebenaran maka, jadilah umat yang berintelektual yang mampu menilai yang hak dan yang batil. Janganlah bunuh akal anda dengan menelan apa sahaja berita yang didengar dan khabar yang disampaikan tanpa mampu membuat penilaian yang baik. Lihatlah bagaimana Allah menyifatkan golongan Ulul-Albab :

"..... Oleh itu gembirakanlah hamba-hamba-Ku. (Iaitu) mereka yang berusaha mendengar perkataan (yang disampaikan) lalu mereka menurut yang terbaik; mereka itulah yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah Ulul Albab"
                                                                                      (Surah Az-Zumar 39 : 17-18)

Jadikanlah diri anda TAMPAN dengan menilai sesuatu sebelum menerima!

Moga anda kekal TAMPAN sepanjang masa!!




Yang selalu mengharapkan ampunan Tuhannya,
MUAZ MUAWIZ
Jumaat, 27 Mei 2011
Madison, Wisconsin

1 comment:

  1. setuju. contoh yang sering saya lihat; Facebook. tidak dinafikan banyak ilmu yang boleh diperoleh dari FB. True. namun kadang-kadang ada ilmu yang agak misleading, kerana ramai yang 'konon' mahu tunjuk alim.

    paling jelas = sikap 'mohon share'.


    apa-apa pun mahu mohon dishare. pantang nampak macam islamic sikit, berbondong-bondong mesej di bawah yang memohon untuk share artikel. tanpa siasat dulu siapa yang tulis.

    kalau yang sahih takpalah...


    it's a crude world nowadays bro. tapi x fairlah nak salahkan dunia, kan?

    ReplyDelete